Új platform érkezik elektromos autókhoz a Williams és az Italdesign együttműködéséből

Egyre elterjedtebb, hogy az autógyártók egy platformra több modellt is gyártanak. Már írtunk is a Volkswagen csoport elektromos autókhoz tervezett platformjairól.

Az újonnan együttműködésre lépő vállalatoknak komoly autóipari múltjuk van. A Williams Advanced Engineering (WAE) – ami a Forma 1-es Williams csapatból nőtte ki magát – szállította az első generációs Formula E versenyautók akkumulátorait. Illetve jelenleg az ETCR túraautó versenysorozatban és az Extreme E versenysorozatban szereplő elektromos autók akkumulátorait is. Az Italdesign olasz cég pedig nagyon sok széria és tanulmányautót tervezett 2015-ig, amikor is Giorgetto Giugiaro eladta tulajdonrészét az Audi AG-nek.

Az EVX platform és az együttműködés lényege

Az EVX platform újdonsága, hogy az úgynevezett öntött, kompozit, strukturált akkumulátor elemeit a karosszériaelemekbe integrálják. Így az akkumulátorház a karosszéria szerkezetének a részévé válik”. Az így kapott nagyobb profil keresztmetszetű karosszéria torziós merevsége is nagyobb. Ezáltal az „felső rész”, a kasztni tervezése kevésbé lesz kötött.

A rugalmas konfigurálhatóság lehet a siker kulcsa

Az EVX platfrom lehetővé teszi, hogy bármilyen típusú karosszéria – szedán, crossover vagy akár GT kivitel – kerüljön rá. Viszont a megrendelők nem csak kasztnit tervezhetik meg, hanem a menettulajdonságokat is. A tervek szerint 1000 kW-os teljesítmény (kb 1300 lóerő) és 1000 km-es hatótáv is elérhető az akár 160 kWh-s moduláris akkumulátor rendszerrel. (Valószínűleg nem lehet majd mindent egyszerre, de elvileg lehet választani a nagyobb hatótáv és a nagyobb teljesítmény között.)

Az együttműködés lényege az, hogy a Williams (WAE) technológiájára épülő EVX moduláris platformra az Italdesign tervez kasztnit. Annak érdekében, hogy így akár egyedi tervezésű elektromos autót is tudjanak rendelni az autómárkák az EVX platformra gyártva. (Hiszen egy platformhoz kell még a formatervezés és a készre gyártás is.) A tervek szerint akár évi 10.000 db autó is készülhet EVX alapokon, ebből az Italdesign évi 500 db EVX platformra tervezett elektromos autó gyártására rendezkedik be Torinóban.

Nagy kérdés, hogy kik lehetnek a potenciális megrendelők, hiszen a nagyobb autógyártók saját elektromos autó platformokat fejlesztenek.

Forrás: electrive.com