Hatótáv megjelölések

Mit jelent az EPA – NEDC – WLTP hatótáv?

Örök kérdés, hogy mennyi egy adott elektromos autó hatótávja. (Épp úgy, mint a hagyományos belsőégésű motoroknál állandóan felmerülő kérdés: „Mennyit fogyaszt 100-on?” ) Ez komoly döntési szempont is lehet egy adott típus választásánál.

A hatótáv nagyon sok, állandóan változó tényezőtől függ: aktuális hőmérséklet, állandóan változó terepviszonyok, vezetési stílus, klíma vagy fűtés használat, egyéb fogyasztók.
Ennek ellenére iránymutatásként vannak különböző szabványok, amik ha másra nem, az egyes típusok összehasonlításában mindenképpen segít. (A konkrét értékeket meg javasoljuk fenntartásokkal kezelni.)

Elterjedt szabványok: (elektromos autó hatótáv megjelölésre)

EPA (US Environmental Protection Agency) – amerikai szabvány

Az amerikai EPA mérés laboratóriumi körülmények között történik. A mérési szabvány 1978-ban lett létrehozva és legutóbb 2009-ben lett frissítve.
A többihez képest ez legkisebb hatótávot mutató szabvány, de az elektromos autó tulajdonosok tapasztalatai alapján ez tűnik a legrealisztikusabbnak.

NEDC (New European Driving Cycle)

Ez a hivatalos európai szabvány, ami egyrészt egyáltalán nem új ( az 1980-as évekre tehető a tervezése), másrészt nagyon túlzó hatótáv-értékeket mutat. A WLTP szabvány fogja átvenni a helyét, de régebbi elektromos autó típusoknál még ezt használták.

WLTP (World Harmonized Light Vehicle Test Procedure) – európai szabvány

Bár a mérése a fentiekhez hasonlóan laboratóriumi körülmények között történik, alapvetően a NEDC szabvány lecserélésére lett létrehozva. Ez a hatótáv megjelölés már közelebb áll a valósághoz, mert figyelembe veszi valamilyen mértékben a klíma és egyéb fogyasztók energia-felvételét és dinamikusabb gyorsításokkal mér.