Elektromos autó töltők és csatlakozók fajtái

Ez a töltéssel, töltőkkel és csatlakozókról szóló cikk a tisztán elektromos (EV / BEV – Battery Electric Vehicle) és plug-in hibrid (PHEV – Plug-inHybrid Electric Vehicle) járművekre vonatkozik.

Az elektromos autókhoz szükséges energiát minden esetben az elektromos hálózatból egy töltőkábelen keresztül kell az akkumulátorokba juttatni. Ez több időt vesz igénybe, mint amikor a belső égésű motorú hagyományos autó üzemanyagtankját feltöltjük. Hogy mennyi időt vesz igénybe az két dologtól függ: Egységnyi idő alatt mennyi áramot tud az elektromos hálózat biztosítani (és tudunk átvinni a kábelen/csatlakozón keresztül), illetve mennyit képes az autó elektromos rendszere fogadni.

elektromos autó töltők

Alapvetően kétféle helyen tudjuk tölteni az elektromos autót: otthon vagy külsős helyszínen.

Otthon vagy konnektorból vagy fali töltővel tölthetjük az autót, otthonunktól távol pedig utcai gyorstöltővel vagy villámtöltővel.

Töltés 230V-os konnektorról
Elvileg bármilyen 230V-os háztartási konnektoron keresztül kapcsolódhatnak a Mode 2 töltőkkel a járművek az elektromos hálózathoz. De mivel a háztartási konnektorokat nem folyamatos és nagy terhelésre tervezték, ezért javasolt érintésvédelmi kapcsolóval (FI relével) ellátott, ipari kivitelű konnektort telepíteni otthonra.

Otthoni fali töltés
Az otthoni konnektoros töltés elegánsabb / kényelmesebb változata. A fixen felszerelt fali töltők kábele , ahogyan neve is mutatja, fixen „be vannak kötve” , folyamatosan csatlakoznak az elektromos hálózathoz (ezért csak szakképzett villanyszerelő szerelheti fel őket). Tilos a fali töltőket – akár ipari, FI relés – konnektorokon keresztül használni.
A Mode 3 töltőpontok lehetnek 1 fázisú (230V), vagy 3 fázisú (3x230V) berendezések.
Ezek a töltők mindig fixen bekötve csatlakoznak az elektromos hálózathoz (ezért csak szakképzett villanyszerelő szerelheti fel őket). Tilos azokat – akár ipari – konnektorokon keresztül használni.
Ezeket a töltőpontokat elvileg bővítés nélkül is be lehet a hálózatba kötni, ám egy ingatlan elektromos hálózata elég bonyolult tud lenni, ezért előfordulhat, hogy amikor aktív a fali töltő, akkor nem tudjuk használni a villanybojlert, az elektromos sütőt, a mosógépet, mert olyan túlterhelés léphet fel a hálózatban, amit az már nem bír el. Fali töltő felszerelése előtt feltétlenül javasolt szakemberrel átnézetni az ingatlan elektromos rendszerét, mert előfordulhat, hogy az áramszolgáltatónál kérni kell az ingatlan elektromos teljesítményének bővítését.

Utcai gyorstöltők
Általában a gyorstöltő kategóriába soroljuk az összes, otthoni töltőnél nagyobb teljesítményű, 3,6 és 40 kW közötti váltóáramú töltőt. Általában Type2-es csatlakozón keresztül lehet ezekhez csatlakozni. Az utcai töltőoszlopokon általában nincs kábel, azt minden esetben az autósnak kell vinnie.

Villámtöltők
A 40 kW-nál nagyobb kapacitású töltőket szokták a köznyelvben villámtöltőknek nevezni. Ezek alapvetően egyenáramú (DC) töltők, de létezik belőlük váltóáramú (AC) is. Az AC villámtöltőt jelenleg elég kevés autó tudja kihasználni.
A villámtöltőket alapvetően úgy alakították ki – legalábbis ez lenne a céljuk -, hogy azok többnyire képesek legyenek a jelenleg használatban lévő elektromos autók akkumulátorát fél óra alatt 80%-ra, vagy egy óra alatt teljesen feltölteni.
Az egyenáramú DC villámtöltőknek három fajtája terjedt el Európában. A japán autógyártók által kifejlesztett CHAdeMO rendszerű és a Type2-es csatlakozó továbbfejlesztéséből létrejött CCS csatlakozó. A Tesla Motors által világszerte kiépített Tesla Supercharger hálózat töltői is ilyen csatlakozóval rendelkeznek. A csatlakozók alapvetően nem kompatibilisek egymással, ezért az átjárhatóság minimális.