Byton és a K-Byte: A nagy ígéret, ami soha nem vált valóra

A Byton K-Byte a kínai–német gyökerű startup második elektromos tanulmánymodellje volt, ám a cég soha nem jutott el a típus sorozatgyártásig. A történet háttere is legalább olyan izgalmas, mint a sorozatgyártásba sohasem került prototípus.

A Byton startup születése és bukása

A Byton-t (eredetileg Future Mobility Corporation) 2016-ban alapították Hongkongban, két korábbi BMW-s és Nissan-os vezető kezdeményezésére.
Erős tervei voltak a Nanjingban tervezett gyárnak, amelyet 1,7 milliárd USD értékben szándékoztak felépíteni, évi 150 000 jármű gyártási kapacitással.
Az M-Byte és a K-Byte koncepcióautók mellett (utóbbit 2018-ban mutatták be Ázsiában) a cég célja a 2020-as – részben önvezető – modellek piacra vezetése volt.

A Byton elektromos autó márka Technológiai ambíciói

Az M-Byte egyik legszembetűnőbb újdonsága egy hatalmas, 48–49 hüvelykes, hajlított képernyő volt a műszerfalon, amelyet különböző szakmai díjakkal is jutalmaztak.
A K-Byte koncepciója “szecessziós” szedánként, LIDAR-szenzorokat is rejtő „smart surfaces” felületekkel, radikálisan új képernyő-elrendezéssel jelent meg 2018-ban
A vállalat önvezető autós ambíciókat is felvállalt: együttműködött az Aurora nevű céggel, amely a Level 4-es önvezetést ígérte 2020 végére.

A Byton elektromos autó márka anyagi nehézségei, működési zavarai

A Byton 2018-ban 500 millió USD befektetést kapott, többek között a hatalmas akkugyártó CATL-től.
Ugyanakkor a cég fejlesztési folyamatai lassúak és költségesek voltak, rosszul optimalizált költségstruktúrával.
2020 nyarán felfüggesztették az üzemet átszervezés céljából, mialatt a cég pénzügyi helyzete romlott.
2021-ben állították le a német leányvállalatot, és a Foxconnnal kötött stratégiai együttműködés is megszakadt.
Végül a Byton 2023-ban csődöt jelentett, és sorozatgyártás nélkül távozott a piacról.

Mi adja a téma aktualitását 2025-ben?

Az InsideEVs angol nyelvű elektromos autó hírekkel foglalkozó weboldal egyik friss cikke szerint két K-Byte prototípus elhagyatott példányát fényképezték le és tették közzé a fényképüket a reddit-en ami egy látványos bizonyítéka egy ambícióktól túlfűtött startup bukásának.

Végszó

A Byton esete a gyorsan és durván bukó elektromos autó gyártók, márkák és vállalkozások tanulságos példája. A 2016–2021 közti időszakban a cég ambiciózus tervekkel indult: futurisztikus kijelzők, önvezetés, globális piacra lépés. Azonban a pénzügyi problémák, gyártási partner hiánya végül felőrölték a vállalatot. A K-Byte elhagyatottnak tűnő példányai Kaliforniában a valóra nem váltott jövő szimbólumai maradtak.

Kép és Forrás: insideevs.com/news/768373/byton-kbyte-rotting-startup-pics/